| Mini-biografi: Var søn af en papirhandler, blev i 1882 student fra Odense Katedralskole, tog året efter adgangseksamen til officersskolens næstældste klasse og blev rekrut ved 5. bataljon. Var elev til 1885 herefter sekondløjtnant af ingeniørkorpset, blev kort efter udnævnt til premierløjtnant ved 1. ingeniørkompagni og i 1890 til adjudant ved ingeniørregimentet. Kom i 1894 til Ingeniørregimentets 3. kompagni (brokompagniet), var fra 1896 ved 1. ingeniørdirektions 1. bygningsdistrikt under opførelsen af husarkasernen. Blev kaptajn i 1898 og stod derefter til rådighed for 2. ingeniørdirektion. Lauritz Madsen underviste i almindelig bygningskunst ved officersskolens ældste klasses ingeniørafdeling, var chef for søbefæstningens bygningsdistrikt, for jernbanekompagniet, for 1. ingeniørbataljon samt for ingeniørkommandoen på Københavns nordfront. Blev oberstløjtnant i 1914, kommandør for Ingeniørregimentet i 1919, forlod hæren i 1920, var herefter overvejinspektør til 1934 og formand i Vejkomitéen. Madsen sad som medlem af Ingeniørkorpsets tekniske komité, af den militære jernbanetransport kommission under generalstaben, af direktionen for Den Suhrske Stiftelse og af de la Commission Internationale Permanente des Congrés de la Route. Blev udnævnt til Ridder af Dannebrog, Dannebrogsmand samt til Kommandør af 2. grad. Var far til laboratorieforstander Thorkild Madsen. |