Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2025

Polsk/Dansk maler og forfatter

Født lørdag den 27. november 1819 i Warszawa, Polen
Død mandag den 11. juli 1881 i København

Mini-biografi: Var datter af en kortfabrikant, forlod som 19-årig Polen og blev uddannet på Kunstakademiet i Düsseldorf 1838-45. Placerede sig med En polsk familie på ruinerne af sit afbrændte hus (1844), centralt i det socialkritiske maleri. Udførte under sit ophold i Rom 1845-49, sentimentale samt idealiserende genrebilleder og portrætter. Efter giftermålet 1846 med J.A. Jerichau, bosatte parret sig 1849 i København. Her søgte Elisabeth Jerichau Baumann, at blive accepteret af den nationalsindede kunstinstitution, bl.a. ved stor udstillingsaktivitet og ved at udvide sin motivkreds, til den danske almue samt historisk-litterære motiver, som i det allegoriske Danmark (1851). Den tyske baggrund, den mere virtuose penselteknik samt en mørkere kolorit, forblev dog en uoverstigelig hindring for accept. Den manglende anerkendelse i Danmark, opvejedes af en stor international succes, grundlagt på adskillige udstillinger i europæiske byer og bekræftet af et stort, købedygtigt publikum. Den nære forbindelse til tyske kunstner- samt forfatterkredse, gav en central placering i formidlingen af europæisk, især tysk åndsliv, på et tidspunkt, hvor dansk kultur bar præg af national selvtilstrækkelighed og Baumann blev frontfigur blandt "europæerne", den uhomogene opposition til det nationalromantiske maleri. Produktionen er af imponerende omfang, dog af svingende kvalitet, med tyngdepunktet omkring 1840'ernes samt 1850'ernes portrætter og historiske genremotiver.